Criminalii din insulele Feroe

Am primit un mail cu pozele astea.

În insulele Feroe, e o sărbătoare în fiecare an în care tinerii omoară delfini pentru a arăta că sunt adulţi şi maturi. Ăsta da obicei!

Obiceiul ăsta se cheamă grindadráp, este necomercial şi este organizat de locuitorii de acolo.

Cum nu se poate mai rău: Omor de plăcere, pentru a dovedi ceva mulţimii, care asistă şi probabil aplaudă şi încurajează tinerii să înfigă mai bine cârligele în delfini.

Asta îmseamnă să fii adult şi matur – să omori delfini, să te scalzi în sângele lor, să fii aplaudat de turma de gură-cască de pe margine.

A fi adult şi matur înseamnă să fii puternic fizic, să dovedeşti asta omorând. Unde e transformarea spirituală (psihică),  aici? Omul adult şi matur trebuie să ştie să omoare nu să gândească.

Delfinii Calderon se apropie de oameni din curiozitate.

Şi oamenii… Ce fac oamenii? Fac ce ştiu ei mai bine. Se vede în imagini. Civilizaţia care îşi arată adevărata faţă. Civilizaţie clădită pe mult sânge.

Ceva asemănător aici. Cu deosebirea că ăştia o fac pentru bani. Tot o tâmpenie.

14 gânduri despre &8222;Criminalii din insulele Feroe&8221;

  1. Poate aia faceau ei demult, pentru a trai si au pastrat obiceiul. Ce fac acum – e la fel cu ce faceau albii in America, incercau sa stabileasca recorduri pentru cati bizoni impusca. Nu mai au nici o legatura.

    Cand turnul Babel se prabuseste, nu mai au nici barci moderne, nici benzina, atunci poate se trezesc – isi dau seama ca depind de lumea din jur, si incep sa aiba grija de ea.

    • Da, m-am gândit că în trecut obiceiul ăsta, probabil, avea o altă „formă”.

      Nu pot să pricep, de ce trebuie să omori ca să dovedeşti că eşti demn pentru a trece într-o altă etapă a vieţii.
      A vâna pentru că mori de foame dacă n-o faci, e în regulă, dacă iei doar atât cât îţi trebuie; nimic mai mult.

      Oamenii ăia omoară pentru spectacol. Nu există nici o altă specie care să facă aşa ceva.

      Demult, oamenii observau că delfinii îi salvează de la înec, de exemplu, şi îi protejau. Acum, cu toată legislaţia în domeniu, cu toate organizaţiile, cu toate descopririle ştiinţifice despre delfini, oamenii distrug mai mult decât au distrus vreodată.

  2. 😦 Asta e o dovada de iluzie a evolutiei ..Inca o piesa in puzzle-ul meu care intareste convingerea mea ca animalele , insectele, ne sunt cu mult superioare.Ele ucid pentru a se hrani , pentru a supravietui , in niciun caz pentru spectacol, dovada de barbatie. Cand am vazut pozele mi-a venit in minte clipul celor de la The Beatles , yellow submarine , in care era un aspirator care aspira tot din jurul lui.In final, nu a mai avut ce sa aspire si sa aspirat pe el ..

  3. Ce să mai zic… Sper ca până la urmă totul să fie doar o iluzie şi realitatea să fie în altă parte… Mai sper şi să descopăr acea realitate… E cam disonantă afirmaţia lui Claude Levi-Strauss:

    „The world began without man, and it will complete itself without him.”

    …şi în acelaşi timp plină de armonie… în armonie cu natura…

  4. „În insulele Feroe, e o sărbătoare în fiecare an în care tinerii omoară delfini pentru a arăta că sunt adulţi şi maturi. Ăsta da obicei!”

    Cred ca am obosit cate mail-uri am scris astazi. O iau de la capat, pentru ca oamenii astia merita sa vorbeasca cineva si in apararea lor. Vedeti ultima poza? Cea in care apare cladirea aceea alba inalta? Este din Torshavn, orasul in care locuiesc de mai bine de 8 ani. In toti acesti ani petrecuti in Feroe, printre oameni a caror limba, obiceiuri si mentalitate o cunosc foarte bine, nu am auzit / vazut vreodata vreun delfin vanat sau mort. Ceea ce pozele prezinta este o vanatoare de balene de talie mica, se numesc „pilot whales” si care pot fi foarte usor confundate cu un delfin. Delfinii nu ajung pana aici, suntem aproape de cercul polar, iar apele sunt prea reci pentru ei.

    Nimeni nu ucide cu cruzime, nimeni nu incurajeaza sau aplauda, nimeni nu omoara pentru spectacol. Ma intristeaza ca ganditi asa. Ma intristeaza ca luati de bun un mail circulat pe net plin de afirmatii malitioase si facut de un ignorant care, socat de pozele vazute pe net, a inventat o poveste care sa stoarca lacrimi.

    Carligele acelea de care tot pomeniti sunt boante, oameni buni. Sunt folosite sa agate si sa traga balena la mal, au fost special proiectate ca sa nu provoace durere inutil. Le-am vazut cum arata, stiu despre ce vorbesc. Balenele mor in cca. 4-5 sec pentru ca li se sectioneaza sira spinarii, ar creierul lipsit de sange cedeaza. Nu sunt chinuite / torturate,nu se ineaca in propriul sange. Balenele nu se aproprie de oameni din curiozitate. Ba dimpotriva. astea au ghinionul ca se blocheaza intre fiorduri.

    Ca sa ii intelegeti mai bine, ar trebui sa traiti aici, sa le cunoasteti istoria si cat de grea a fost viata lor pana mai acum 30-40 de ani. Cat de izolati suntem. Ar trebui sa vedeti cat de scumpa este mancarea in magazine si viata (ca un simplu exemplu, numai rata pentru casa la banca, lunar este de 2000€) iar cine nu traieste in capitala unde este concentrata mai toata industria sau nu lucreaza pe vasele de pescuit, nu prea se scalda in bani. In conditiile in care nu creste nimic, nu exista practic agricultura, decat oierit, pescuit si ceva gradini de radacinoase, e si normal ca oamenii sa se indrepte catre mare si ceea ce le ofera ea. Nu poti sa bagi balenele intr-un abator si sa le tai departe de ochii lumii. Nu este posibil.

    Daca va intereseaza cat de cat adevarul, va ofer un site: http://www.whaling.fo Incearca sa explice, fara sa exagere, fara sa acopere adevarul, ce inseamana de fapt „grindadráp”. Si credeti-ma, sunt romanca. Nu am de ce sa ii apar inutil. Cineva trebuie insa sa vorbeasca si pentru ei.

    • Mie pozele îmi arată cu totul altceva, chiar dacă delfinii ăia sunt balene de fapt. În poze văd apă roşie, plină de sânge şi nişte oameni care vânează mai mult decât le trebuie pentru a supravieţui, fără să le treacă prin minte că resursele sunt limitate, într-o şi se vor termina. Cred că 1500 de balene omorâte pe an e cam mult. Şi cred că nu mâncaţi numai balene tot timpul… Când n-o să mai fie delfini/balene/peşti ce-o să mai faceţi? Nu crezi că e de preferat să inventezi o metodă de a supravieţui, pe termen foarte lung, decât să consumi tot ce ţi se oferă pe tavă şi apoi să intri în panică pentru că nu mai ai ce mânca?

      „Carligele acelea de care tot pomeniti sunt boante, oameni buni. Sunt folosite sa agate si sa traga balena la mal, au fost special proiectate ca sa nu provoace durere inutil.”

      Durerea, indiferent cum este provocată, inutil sau nu, tot durere este. Dacă acele cârlige nu provoacă durere inutil, atunci care-i scopul pentru care o provoacă?

      Ar trebui să vă mândriţi că puteţi trăi izolat de restul nebuniei lumii. Oamenii izolaţi, dacă sunt uniţi, pot face MULTE, astfel încât să nu se mai plângă de nimic.

      N-am apucat să văd siteul recomandat. O să mă uit diseară pe el..

  5. @Bogdan, cifra aceea de 1500 nu este corecta. In 2007 au fost vanate 633 de exemplare,in 2008 niciunul, anul trecut 310. Si sa stii ca cifrele sunt corecte. In afara de asta, nu sunt pe cale de disparitie, Numai in nordul oceanului Atlantic exista peste 700 000 de exemplare, chiar crezi ca acele cateva sute omorate anual pun in pericol echilibrul natural (din punctul asta de vedere)?

    Stiu ca am scris mult, dar te rog mult sa ai rabdare si sa citesti pana la capat.

    E si normal sa vezi marea rosie, pentru ca nu ai cum sa scoti o balena din apa si sa o duci in abator si sa o tai acolo. Sa stii ca,pana la urma, cred ca mai infiorator este sa vezi cum se taie miei (si sa stii ca se taie zeci de mii de capete de ovine pe an) sau purceii. Dar aia se face in spatele cortinei, nimeni nu vede. Problema aici este ca e in aer liber si oricine poate fi martor. Chiar si accidental, cum mi s-a intamplat si mie odata.

    Carnea de balena este unul dintre felurile de mancare cel mai popular, desi oamenii au inceput, incet-incet sa renunte la ea din cauza continutului mare de mercur.

    Nu contest ca este absolut incomfortabil de privit. Dar de aici pana la a afirma ca, citez:

    „Cum nu se poate mai rău: Omor de plăcere, pentru a dovedi ceva mulţimii, care asistă şi probabil aplaudă şi încurajează tinerii să înfigă mai bine cârligele în delfini.
    Asta îmseamnă să fii adult şi matur – să omori delfini, să te scalzi în sângele lor, să fii aplaudat de turma de gură-cască de pe margine.
    amincheiat citatul, e cale lunga.

    Asta a fost fraza care m-a determinat sa iti scriu, pentru ca le stiu firea si stiu ce oameni sunt. Cine omoara de placere? Ca sa facem o paralela. taranul care isi injunghie porcul de Craciun crezi ca o face de placere? Si nu este vorba dspre nicio sarbatoare, asta a fost iarasi o inventie a cuiva care a interpretat gresit (nu ma refer la tine),

    Cine aplauda, Bogdane? Cei de pe margine vin ca sa apuce sa ia ceva carne, pentru ca daca nu esti acolo, nu ai de unde o procura. Nimeni nu comercializeaza asa ceva, nu se gaseste in supermarketuri si nici particularii nu au voie sa vanda. Nimeni nu aplauda, nimeni nu face galerie. Si ma poti crede pe cuvant pentru ca, asa cum ti-am spus am apucat sa vad odata, absolut din intamplare, nu pentru ca as fi considerat-o un spectacol.

    Mai faci o afirmatie acolo: „”Delfinii Calderon se apropie de oameni din curiozitate.” Acuma fara exagerare, circul aproape zilnic cu feriboturi, am mers la pescuit adesea cu barca unui prieten,nu am vazut niciodata vreuna pe langa, insotindu-ne. Nici macar cand plecam cu feribotul in Danemarca si suntem pe mare timp de doua zile. Cele care ajung sa fie sacrificate se blocheaza intre fiorduri, asa cum am spus deja, nu vin sa se joace cu feroezii si feroezii le dau la cap.

    Sotul meu e feroez si cunosc destui: fosti colegi de serviciu, familie, prieteni. Nici unul dintre ei nu a participat vreodata la o „grindadráp” (asa se numeste aici), iar asta nu ii face cu nimic mai barbati.

    Uite, ca sa te fac sa intelegi mai bine situatia,insulele Feroe au o suprafata cultivabila de … circa 27km2. Spre comparatie, aria urbana a Bucurestului este de 228 km2. Nu creste nimic, din cauza stratului de sol extrem de subtire (daca te uiti pepoze, nu exista un copac in afara oraselor) si a vantului foarte puternic. Fermele cultiva doar fanete pntru animale si furnizeaza carne de oaie, eventual. pe care nici macar nu o pot exporta datorita regulilor EU. Lana se arde, din acelasi motiv. A existat o ferma de gaini, care ne aproviziona cu oua si carne, s-a dus, a fost imposibil sa o faci rentabila la asa o productie de mica. Traiesc 48 000 de oameni, iar venitul principal este din peste si industria piscicola. Asta salveaza insulele Feroe si faptul ca nu este in EU.

    Cand traiesti pe una dintre insulele izolate, de exemplu, sa zicem Fugloy, unde este un sat cu 400 de oameni, unde feribotul ajunge de trei ori pe zi, de multe ori nici nu ajunge din cauza furtunilor, ce bani poti castiga exceptand plecatul pe mare? Si aici trebuie sa precizez ca nu e ca in Romania, unde a fi vaporean era mai ceva ca a fi nabab.Oamenii sunt platiti doar pentru lunile lucrate, si de obicei lucreaza trei, stau trei. Sotiile stau casa nu pentru ca nu vor sa faca nimic ci pentru ca nu prea se gaseste de lucru in locuri asa izolate. Au intre 3 si 5 copii,unii si mai multi (pentru ca si-i doresc foarte mult si nu pentru ca ii fac pentu ca „se intampla”). Si atunci, cand trebuie sa platesti 4€ pe o paine, 35€ pe un kilogram de carne samd, nu e normal sa te indrepti si catre alte surse? Mai ales cand nu costa nimic.

    Si sa stii ca nu se plang. Nu am vazut niciodata o natie mai stoica si mai retinuta. Au fost doborati de multe ori, oprimati tocmai de catre acea Danemarca caruia ii reproseaza toti ca nu face nimic, au murit de foame (literalmente) cu 30 de ani in urma. In ciuda asta, au strans din dinti si au mers inainte.

    Si inca un aspect: Greenpeace a fost in insulele Feroe si nu a constatat nimic barbaric, nimic ilegal. Nu crezi ca ar fi reactionat daca era sa fie ceva atat de inimaginabil cum este situatia prezentata de acel faimos mail? Argumentul cu autoritatile care au deformeaza adevarul nu tine in cazul lor, iar feroezii sunt suficient de prosti de onesti ca sa nu incerce sa prezinte adevarul altfel decat e.

    Sunt foarte multe de povestit, ca sa pot cre o imagine obiectiva. Am incercat sa prezint, cat de bine si de obiectiv am putut, niste aspecte. Nu incerc sa le gasesc scuze, nu sunt in totalitate de acord cu ei, dar vreau sa se inteleaga bine care este situatia si motivele ce stau la baza vanatoarei asteia. Adevarul este intotdeauna la jumatate.

    PS. Daca vrei sa vezi si cealalta fata a insulelor Feroe: http://www.faroephoto.com/gallery/index.php?cat=10001 Cea care a facut sa fie declarate „cele mai interesante insule din lume” de catre revista National Geographic.

  6. Si o mica adaugire, daca se poate, se numesc „long finned pilot whales”” poti citi pe net mai multe informatii. Sunt, intr-adevar, din familia delfinilor, dar au comportament de balena, dar pot fi foarte usor de confundat. Oamenii cand auddelfini, se gandesc la Flipper. Nu e acelasi lucru.

  7. Uite, am gasit un filmulet destul de obiectiv, spun eu, facut de un jurnalist englez:

    Te avertizez ca sunt si cateva imagini in care se arata vanatoarea propriu-zisa, dar este interesant si explica destul de corect ce se intampla cu adevarat.

  8. E ciudat şi interesant cum oamenii iau apărarea faptelor lor. Găsesc justificări pentru orice ar face, de la cele mai inocente acţiuni, până la cele mai cumplite atrocităţi. Suntem singura specie care îşi ia apărarea şi continuă să meargă înainte, justificându-se. Dacă nu există o parte plină a paharului, ne creăm iluzia că există şi astfel mai facem un pas spre, cine ştie unde.
    Nu vreau să spun că nu ai dreptate. Cazul e foarte complex, se pare. Şi ştiu că am tras concluzii mult prea repede, oripilat de ceea ce am văzut. Ideea e că ne folosim prea mult de natură, fără să dăm ceva în schimb. În general. Aici pot să includ şi întâmplarea cu delfinii-balene din insulele Feroe. Intenţia mea nu a fost sa lovesc în feroezi, ci în obiceiurile survenite din dezechilibru spiritual. Mă refer la orice obicei construit pe ideea de separaţie. Mă interesează mai mult următorul paradox: suntem „culmea” evoluţiei, am creat tehnologie ca nimeni până acum şi suntem mai dependenţi ca niciodată de mediul înconjurător deopotrivă, datorită nevoilor crescânde, caliciei, suprapopulării disproporţionate…şi nu numai. Un alt motiv poate fi şi că ne-am orientat prea mult privirea către exterior şi l-am analizat şi disecat fără a observa legăturile noastre subtile cu el. Mă refer la iluzia separaţiei omului de natură. Şi de aici libertatea de a face orice, pentru că orice am face nu ne va aduce atingere, doar suntem separaţi, nu?
    Trebuie să recunoşti că în cursa noastră pentru supravieţuire am călcat şi vom călca în picioare încă multe, singura justificare (doar ne pricepem să ne justificăm) va fi, aşa e omul. Dacă am respecta mai mult mâna care ne hrăneşte, altfel mi-aş formula ideile. Chiar şi ingurgitarea s-a mecanizat. Aşa cum mâncăm, tăiem. Cum tăiem, aşa suntem. Nişte mecanisme disperate, fără spirit.
    Nu cred într-o lume ideală, însă cred într-o lume care poate atinge echilibrul şi poate renunţa la dualitate, la separaţie. Nimic nu e şi nu va fi doar negru, aşa cum nimic nu e şi nu va fi doar alb.
    Eu nu pot să-i opresc pe feroezi să mânce delfinii-balene şi nici nu vreau. Fiecare face ce vrea, nu? Mai mult, pot chiar să-i înţeleg, să le înţeleg disperarea. Dar eu ştiu că lumea în general nu va înţelege prea curând cum se poate să fii om şi în acelaşi timp în armonie cu tot ce ne înconjoară. Te uiţi în tine şi descoperi. E simplu.
    Scuze pentru că am răspuns aşa de târziu.
    Răspunsul meu nu este un contraargument, nu se află în competiţie cu răspunsul tău, ci cooperează cu el. Răspunsul meu nu e separat de răspunsul tău, ci face parte din el sau chiar este răspunsul tău 🙂

  9. Nu, Bogdane, nu iti face probleme. Sunt destul de matura ca sa recunosc ca ceea ce ai scris este corect si adevarat si nu te contrazic si nici nu consider ca ar fi un raspuns „in competitie” cu al meu. Ceea ce am incercat eu sa fac, a fost sa le dau si lor posibilitatea sa fie ascultati (daca nu intelesi, pana la un anumit punct). Stiu cum ii vede lumea si tocmai de aceea am vrut sa ii fac si pe ceilalti sa inteleaga ca Feroele, de fapt,e un loc absolut minunat, cu oameni buni si rai, ca in multe alte parti.

    Reactia mea a fost in special la cuvintele rauvoitoare ale mail-ului respectiv. Una era daca s-ar fi apucat si relatat pur si simplu un fact, iar alta este cad te apuci si faci afirmatii precum „omor de placere”, faptul ca oamenii „aplauda”, ca ar fi „un proces de maturizare” si ca balenele s-ar apropria din „prietenie” de barci, cand eu stiu de fapt ca nu este asa. De aceea nu am vrut sa tac.

    Uite, am sa fiu sincera pana la capat. Nici mie nu imi place. Mi-am intrebat sotul intr-una dintre discutiile avute pe margnea trebii asteia cu Internetul.Si el mi-a raspus asa„Eu, personal, daca as vedea o balena langa barca mea, as lasa-o sa plece. Avem poate destul, nu stiu daca este absolut necesar sa mai facem asta. Dar… vremurile se pot oricand schimba!” facand referire la anii foarte grei prin care au trecut in anii ’80.

    Eu itii multumesc ca mi-ai dat o sansa sa imi exprim punctul de vedere, sa arat povestea asa cum se vede de aici, de la paralela 62, prin ochii privitorului. Si ti multumesc ca ai avut rabdare sa imi asculti si argumentele. O zi buna iti doresc!.

Lasă un răspuns

