Cu ușile închise

 

INES: (se uita la el fară frică, dar cu o mare mirare): Ha! (Pauză.) Stai, am înțeles, știu de ce ne-au strîns laolaltă.

GARCIN: Ia seama la ce vei spune.

INES: O sa vedeți ce simplu e. Simplu ca bună ziua. Nu există tortură fizică, nu-i așa? Si totuși, sîntem în iad. Și nu urmează să mai vină nimeni. Nimeni. Vom rămîne împreună pînă la capat. Asa e? În fond mai lipsește totuși cineva: călaul.

GARCIN (cu glas scăzut): Știu prea bine.

INES: Ei bine, au realizat o economie de personal. Asta-i tot. Clienții fac serviciul ei însisi, ca în restaurantele cu autoservire.

ESTELLE: Ce vrei sa spui?

INES: Călaul este fiecare dintre noi pentru ceilalti doi.

……….

ESTELLE: Ah, da, pe dinăuntru… Tot ce se petrece în capete este atît de vag, mă adoarme. (Pauză.) în camera mea sînt șase oglinzi mari. Le văd. Le văd. Dar ele nu mă vad pe mine. Se oglindesc în ele divanul, covorul, fereastra… ce goală e o oglindă în care nu sînt eu. Cînd stăteam de vorbă cu cineva, mă aranjam totdeauna să stau în asa fel ca sa mă pot privi în oglindă. Vorbeam și mă vedeam vorbind. Mă vedeam cum mă vedeau oamenii, asta mă ținea trează. (Cu deznădejde.) Rujul meu! Sînt sigură că m-am mînjit. Oricum, nu pot sa stau fară oglindă o veșnicie.

………..

INES: Hai, hai, sînt o oglinda de prins ciocîrlii, te-am prins, ciocîrlia mea mica! Nu e nici o pată. Nici cea mai mică urmă. Vezi? Dacă oglinda se apuca să minta? Sau dacă aș închide ochii, dacă aș refuza să te privesc, ce-ai face cu toată frumusetea ta? Nu-ti fie frica, trebuie să te privesc, ochii mei vor rămîne larg deschiși. Și o sa fiu draguță cu tine, draguță de tot. Dar ai sa-mi spui: tu.

………..

INES: Am sa-ți spun mai tîrziu. Eu însă sînt rautacioasă, asta înseamnă ca am nevoie de suferința celorlalți ca sa exist. Ca o faclie. O făclie în inimi. Cînd sînt singură, mă sting. Timp de șase luni, am ars în inima ei, am facut-o scrum. Intr-o noapte s-a sculat, s-a dus sa deschida robinetele de gaz fara ca eu să banuiesc, și apoi s-a culcat la loc lîngă mine. Asta e.

………

INES: Ah, să uiți. Ce copilarie! îți simt prezența pînă-n măduva oaselor. Tăcerea dumitale îmi tipă în urechi. Poți să-ți coși buzele, poți să-ti tai limba, parcă asta o sa te împiedice să mai exiști? Și-ți vei putea opri gîndurile? Le aud, fac tic-tac ca un deșteptător, și știu că și dumneata le auzi pe ale mele. Oricît te-ai înfunda într-un colț de canapea, ești peste tot. Sunetele îmi parvin mînjite, pentru ca le-ai auzit pe parcurs. Mi-ai furat pînă și fața: dumneata o cunoști, iar eu n-o mai cunosc. Și ea? Ea? Mi-ai furat-o dumneata: daca eram sin­gure, crezi c-ar îndrăzni sa se poarte cu mine asa cum se poartă? Nu, nu: ia-ți mîinile de pe față, n-am să te las asa, nu, n-am sa te las în pace: ar fi prea comod. Ai sta acolo insensibil, cufundat în dumneata însuti ca un Buda, iar eu aș simți chiar și cu ochii închiși că ea îti dedică toate micile zgomote ale vieții ei, pînă și foșnetul rochiei, si că-ți trimite zîmbete pe care nu le vezi… Nu așa! Vreau să-mi aleg infer­nul; vreau să vă privesc cu ochii deschiși și să lupt cu fața descoperită.

……….

„GARCIN: Bronzul… (îl mîngîie.) Iata, a venit momentul. Bronzul e aici, îl contemplu si înteleg ca sînt în infern. Va spun ca totul a fost prevazut. Au prevazut c-o sa stau în fata acestui camin, apasîndu-mi mîna pe acest bronz si toate privirile astea pe mine. Toate privirile astea care rod… (Se întoarce brusc.) Cum! sînteti numai doua? Va cre­deam mult mai numeroase. (Rîde.) Va sa zica asta e infer­nul. N-as fi crezut niciodata… Va aduceti aminte: pucioasa, rugul, smoala… Ah, ce mai gluma. Nu-i nevoie de flacari si de smoala, infernul sînt ceilalti oameni.”

……….

Fragmente din piesa de teatru Cu ușile închise, de J.P. Sartre

 

 

 

 

Lasă un răspuns

